Hop on naar Vasa Museum

July 14, 2017 No Comments

Hop on naar Vasa Museum

July 14, 2017 No Comments

Estimated reading time: 15 minute(s)

Hop van benenwagen naar boot en de adembenemende archipel van Stockholm zien in 2 dagen, voor 200 SEK. Stockholm op z’n mooist, van op het water. De Hop On Hop Off-boot is een flexibele manier om Stockolm via het water te verkennen, omdat je op een aantal punten uit en in kunt stappen. Het kaartje is 24 uur geldig. Opstapplaatsen op verschillende plekken in de stad. Makkelijker kan niet … zeker als je je 10.000 stappen per dag al hebt gehaald.

Ik besluit om het Vasa museum, waar slechts één ding te zien is, met een bezoekje te vereren.
Het werd een reis terug in de tijd. Echt een must do! I loved it! Het Vasa Museum is een uniek museum dat werd gebouwd rond het 17de eeuwse koninklijke oorlogsschip dat zonk op zijn eerste reis in 1628!

Ik weet het!

Wat een ramp!

Je herkent de speciale architectuur van het museum al van aan de overkant van het water, met de 3 masten die uit het dak steken. Het museum werd als het ware rond het schip gebouwd. Het binnenkomen van het museum is al een echte wow-belevenis. Direct na de kassa zie je de imposante Vasa al door een glazen deur. Ik denk dat ik de eerste minuten niet veel meer dan WOW kon stamelen. Vrij indrukwekkend die Vasa.

Het doet me denken aan de schepen uit ‘Pirates of the Carribean’. Maar die zijn waarschijnlijk eerder geïnspireerd door het Vasaschip dan omgekeerd.

Het schip maakt al behoorlijk wat indruk en ik besluit om de film over dit schip te bekijken. Terwijl de beelden aan mijn ogen voorbijtrekken, wordt onbewust het besef van de bijzonderheid van het alhier getoonde museumstuk groter en groter, en op het moment dat we het schip bij het verlaten van de filmzaal weer met eigen ogen mogen aanschouwen ben ik zo mogelijk nog meer onder de indruk.

Koning Gustaaf II Adolf wilde pronken met zijn macht en beval de bouw van een oorlogsschip. Dit schip zou deel uitmaken van de oorlogsvloot waarmee ze onder andere ten strijd trokken tegen het vijandige Polen, waar zijn neef regeerde. Enkele jaren later, op 10 augustus 1628 is de Vasa klaar voor zijn maiden trip. Die duurt amper 20 minuten en 1,3 kilometer. De mensen op de kade waren, bij wijze van afscheid, nog met hun zakdoeken aan het wuiven toen het gebeurde.
Na het herstel van een kapseizing door een windvlaag, maakte een tweede windvlaag definitief een einde aan de tocht van de Vasa. Het schip kwam door de wind zo schuin te liggen dat het water de geopende geschutpoorten binnenstroomde. De Vasa liep vol water, zonk naar 30 m diepte en nam 30 tot 50 bemanningsleden mee.
Nadat de Vasa gezonken was, bleven de masten enkele meters boven water steken. (Het schip heeft een lengte van 69 meter en was 50 meter hoog – de haven is op die plek ongeveer 32 meter diep.) De koning kon de confrontatie met de mislukking niet aan en liet de masten afzagen. Het verhaal van de Vasa moest zo snel mogelijk vergeten worden.

Dat het schip zonk kwam door een combinatie van factoren. In de 17e eeuw bestonden er nog geen wiskundige berekeningen voor het bouwen van een schip. De ontwikkeling van deze factoren gebeurde voornamelijk op basis van ervaring van de scheepsbouwer.
Het testen van de stabiliteit van een schip werd gedaan door een aantal mannen meermaals van de ene naar de andere kant te laten rennen. Zo kon bepaald worden hoeveel het schip kapseisde en hoeveel tijd het schip nodig had om weer te rechten. Een maand voor vertrek werd zo’n test uitgevoerd die halverwege werd afgebroken omdat het schip te veel kantelde. Het resultaat werd echter niet gedeeld met de koning die op dat moment in Polen verbleef. Sterker nog, de koning stuurde meerdere brieven met een dringend verzoek om de Vasa zo snel mogelijk vertrekkensklaar te maken voor de oorlog met Polen.
Het schip had al geen echte goede stabiliteit en doordat de koning honderden houtgesneden sierbeelden en extra kanonnen op het schip wilde, werd het schip topzwaar. Ook al wisten ze dat het schip topzwaar was, niemand durfde de discussie aan te gaan met de koning.

Ruim 3 eeuwen later besluit de Zweedse wrakkenonderzoeker Anders Franzén een zoektocht naar de Vasa te starten. Jaren vaart hij met zijn bootje rond de plek waar de Vasa moet vergaan zijn tot hij in 1956 plots stukken oud hout opvist. Niet veel later wordt zijn vermoeden bevestigd: hij heeft de Vasa gelocaliseerd, enkele tientallen meters voor het eilandje Beckholmen! Nog eens enkele jaren later is het zover. 333 jaar nadat de Vasa zonk, halen ze de Vasa terug aan de oppervlakte. Ze vonden ook enkele originele zeilen. Ze brengen het schip aan wal in een droogdok van de marinewerf. Het museum wordt, letterlijk, rond het schip gebouwd. Jaren spenderen ze aan de conservatie van het wrak. Nog steeds gaat de conservatie van de Vasa verder. Het ontbreken van houtetende scheepsworm in het brakke en koude water van de Baltische Zee is de reden voor de goede staat van het schip. Ik zou het anders nooit durven herhalen, maar mede door het vervuilde water is maar liefst 95% van de Vasa bewaard gebleven. De Vasa, het enige overgebleven schip uit de 17de eeuw, is dan ook uniek in de wereld.

Vasa-Museum
Vasa-Museum

Rond de Vasa bestaat het museum uit vier verdiepingen. Elke etage vertel een ander deel van het verhaal van de Vasa: hoe het leven aan boord was, welke vondsten ze aan boord deden, hoe de mensen er in die tijd uitzagen, en zelfs over de overleden bemanningsleden waar een aantal skeletten van zijn gevonden.

De enige teleurstelling is eigenlijk dat het zo goed als onmogelijk is, om deze boot in zijn geheel op de foto te krijgen.

Een bezoekje aan het Vasa Museum kost 130 kronor… maar dat is het dubbel en dik waard want je bent hier echt wel even zoet.  Voor een museum met ‘maar’ 1 ding te zien, deden wij er bijna twee uur over.

Wat is het meest indrukwekkende dat jij ooit hebt bezocht?

 

No Comments

Leave a Reply

About Me

Viv

Het gezicht achter ‘About me’ ben ik, Viv. Mijn dagelijkse bestaan vult zich als leerkracht in het middelbaar onderwijs, familie en vrienden. Ik heb 2 volwassen kinderen die nu hun eigen dromen en avonturen leven. Ìk heb ondertussen een koffer vol levenservaring en probeer mijn hart te volgen. Sinds een paar jaar hoort fotografie en schrijven tot mijn 'basisuitrusting'; de vertaalslag van innerlijk naar het dagelijks bestaan. Ik reis graag af naar andere oorden, waar ik fotografeer en wat woorden krabbel op mijn hart, waar ik dan een reisverhaal van brei. Ik deel mooie plekjes, belevenissen en persoonlijke momenten. Ik vertel verhalen recht uit mijn hart. Voor mij zijn mijn verhalen belangrijk als herinnering en hopelijk kunnen ze jou inspireren. Read More

Viv

SUBSCRIBE TO OUR MAILING LIST

Get the news right in your inbox!

POPULAR TOPICS

×
Copied!